Is lijden een cadeau van God?

media_xl_793119

Foppe de Haan, de (nog) niet gelovige held, sprak in Bethel Drachten in alle kwetsbaarheid over zijn moeder, die ernstig psychiatrisch patiënt was. Als 18-jarige jongen bezocht Foppe haar regelmatig in de inrichting. Toen hij met de fiets vanaf de inrichting naar huis reed, dacht hij: “Als er dan een lieve Heer is, dan kan Hij dit toch niet toestaan. Dat bestaat gewoon niet!” Zelf zegt hij daarover: “Vanaf dat moment was ik, Foppe de Haan, genezen.”

8fd46e648c

Zelf verloor ik op 19-jarige leeftijd mijn 18-jarige vriendin (zie uitzending EO met Arie van der Veer). Ze stierf na een jaar lang te hebben geleden aan leukemie. Tijdens deze lijdensperiode heb ik sterk Gods kracht ervaren. Hij gaf mij alles wat ik nodig had, inclusief levensvreugde. In deze tijd heeft God mij laten vertrouwen op Zijn Vaderhart. Door Hem ben ik gevormd. Mijn vertrouwensband met Hem is onverbrekelijk geworden.

Hoe kunnen deze uitersten zo extreem divers zijn?
De laatste tijd heeft het lijden in deze wereld en in mijn eigen leven mij bezig gehouden en vond er een doorbraak plaats in mijn denken hierover. Graag wil ik die met jullie delen.

Het lijden, een pijnlijk gevolg
God heeft de wereld gemaakt en het was goed. God schiep de mens en het was zeer goed. De mens leefde in paradijselijke harmonie, zonder lijden. We hebben er zelf voor gekozen kennis van goed en kwaad te bezitten. Niet beseffend dat kennis van goed en kwaad ook het lijden voort zou brengen. De werkelijkheid is dat er twee onzichtbare machten actief zijn in deze wereld. Te omschrijven als Licht en duister. Concreter: Jezus Christus en de duivel.

Terwijl ons scheppingsdoel is om in harmonie met God te leven, probeert de duivel daar voortdurend verwijdering in aan te brengen. Het lijden is een probleem dat we door foute keuzes ZELF in huis hebben gehaald. Beide machten maken er vervolgens gebruik van. God gebruikt het lijden om mensen naar Zijn hart te trekken. Satan gebruikt het lijden om mensen van Gods hart weg te halen door te zorgen voor veel blokkades (van lijden) op de weg naar God te plaatsen.

pain_suffering_large

Lijdensweg
Als God dezelfde hartsgesteldheid had als satan, dan zou het Hem koud laten wat mensen in het lijden doormaken. Dan zou Hij het lijden niet ten goede laten keren. Maar God gebruikt het lijden om mensen naar Zijn hart toe te trekken. Dit is het beste zichtbaar in Zijn Zoon. Jezus Christus werd mens en deelde in ons lijden. Hij droeg ons lijden (Jesaja 53). Hij overwon het lijden. Hij haalde de ‘angel’ uit het lijden weg zodat het geen blokkade hoeft te zijn tussen God en mij. Zijn lijden leidde mij naar Gods Vaderhart. Zijn lijdensweg werd mijn Weg naar het Leven.
Ook in ons lijden, het lijden wat Foppe de Haan, jij en ikzelf op onze levensweg krijgen wil God Zelf zijn, zie Psalm 91 en Hebreeën 12:1-15. God wil het gebruiken om jou en mij te vormen.

Tegelijkertijd wil satan je weg trekken. Met je vuisten gebald naar de hemel, wrok en haat spuwend naar je Maker. Natuurlijk, het is zijn tegenstander. Satan weet heel goed hoe hij het lijden kan maken tot een obsessie, een blokkade die jou het zicht op de Vader ontneemt.

Naast zijn haat voor God, heeft hij ook een haat naar jou toe. Hij vindt het geheel niet erg dat je vast komt te zitten, het leven niet meer ziet zitten. Hij vind het prachtig als je alleen jezelf nog ziet en denkt dat jij er vanuit je eigen kracht tegen moet strijden.

images

‘Bindend’ advies
Biddend wil ik je een (samen)bindend advies geven: Laat het lijden je niet wegtrekken bij God vandaan, maar zie dat het er is en door God gebruikt wordt. Zodat Hij je kan vormen als Zijn kind.


Tot slot een vraag aan jou, waar ik graag een volgende keer op in wil zoomen: naar welke stem luister jij?! Laat jij je door het lijden naar God toe trekken of van Hem weg zuigen…?

Geef een reactie

