God focust op wil en verstand

focus

God doet veelal een beroep op je wil en je verstand. De duivel (incl de zonde – verleiding) mikt het meer op je emoties en gevoelens!

Let wel, het gaat hier om het praktische leven als christen. Je hebt door genade de Heere leren kennen. Hij vormt jouw wil meer en meer naar Zijn wil en legt Zijn gedachten in jouw gedachte. De uitwerking hiervan wordt uiteraard zichtbaar in je gevoelens en emoties.
Wanneer God tot mij komt in mijn leven, dan merk ik dat Hij mij wil veranderen door mijn wil om te buigen of mijn verstand te verlichten en niet zozeer om mij een goed gevoel te geven.
Wanneer satan in mijn leven komt, dan merk ik dat hij mij wil verleiden door mijn gevoelens en emoties heen. De beslissing moet impulsief genomen worden, want stel je voor dat er over nagedacht kan worden…, dan is zijn poging mislukt.

In het leven van iedere dag is het belangrijk om te zien waar de duivel ons op aanvalt! Het begeren van een vrucht, om als God te zijn… Het voelt even goed, maar als je er verstandelijk over nadenkt is het bij aanvang al gedoemd te mislukken. Denk ook aan het intense verlangen wat we als mensen kunnen hebben naar alcohol, drugs, geld, macht en sex. Dit doe je puur op basis van emotie.

D0004728

Werkwijze
Een zonde komt binnen omdat je verleid wordt in je emoties. Deze emoties zijn zo sterk dat het je wil beïnvloed met het doel dat je toegeeft en zelfs je verstand ervoor uitschakelt. Zo werkt het ook met gevoelens. De werkwijze van de huidige reclamewereld sluit hier naadloos bij aan.
Zie ook bijvoorbeeld het verschil tussen verliefdheid (wat op emoties/gevoelens gebaseerd is) en liefde (daar waar wil en verstand de gezonde balans vormen en het gelukkig emoties als bijkomend voordeel heeft. Puur verliefde mensen zijn niet voor rede vatbaar. Totaal niet aan te spreken op hun wil of op hun verstand. Je wordt zelfs uitgeschakeld als je tegen hun gevoelens in spreekt.

Als God Abram roept, dan springt Hij niet in op Abrams gevoel of emotie. Nee, God roept Abram en spreekt tot hem; Abram luistert en gaat. Toen de duivel Jezus verleidde speelt hij niet in op Jezus wil of verstand, maar probeerde Hem te verleiden rondom de emoties macht en honger.

Het is natuurlijk heel post modern om te zeggen: dat voelt goed, dus dat ga ik doen.

Ik hoop dat het bovenstaande je ervan heeft overtuigt dat “het goed voelen” wel verleidelijk kan zijn, maar niet (altijd) goed is. Analyseer in diverse Bijbelse geschiedenissen de werkwijze van God en de werkwijze van satan maar. Ik geloof dat de werkwijze van God en satan totaal anders zijn.

Advertenties

One thought on “God focust op wil en verstand

  1. Amen. Wat n bevestiging. Zondag mocht het Woord hier over gaan. De vijand is veroordeeld tot ons vlees, het stof. Wat staat voor lichaam en ziel.

    Genesis 3:14
    Daarop zeide de HERE God tot de slang:Omdat gij dit gedaan hebt, zijt gij vervloekt onder al het vee en onder al het gedierte des velds; op uw buik zult gij gaan en stof zult gij eten, zolang gij leeft.

    Maar prijs God, doordat de Heer ons door Zijn genade optilt boven dat stof, zijn wij niet meer daartoe veroordeeld.
    Psalms 113:5-8
    Wie is als de HERE, onze God,
    die zeer hoog woont,
    die zeer laag neerziet,
    in de hemel en op de aarde?
    Die de geringe opricht uit het stof,
    de arme omhoog heft uit het slijk,
    om hem te doen zitten bij de edelen,
    bij de edelen van zijn volk;

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s