Door jou – een open deur

Zoals je hebt gemerkt heeft de reis naar Haïti voor mij een onuitwisbare indruk achtergelaten.
Graag wil ik hiervan vertellen, mocht je hierover meer willen weten neem gerust contact met mij op.

Als (voorlopige) afsluiting van de serie blogs uit Haïti een gedicht.
Ik ben helemaal geen type voor gedichten, maar deze raakte mij:

eten

Hoe kan ik God danken,
als Hij mij slechts te eten en te drinken geeft?
Als mijn naaste honger lijdt en dorst,
hoe kan ik dan zeggen:
Heer dank voor deze spijzen?

En zal ik God loven,
als Hij alleen mijn lichaam kleedt
en alleen aan mijn gezin een woning geeft?
Als mijn naaste naakt is en op straat moet slapen,
hoe zal ik dan zeggen:
Geloofd zij de goedheid van God?

En moet ik God prijzen
als Hij alleen mij gezondheid en vrijheid schenkt?
Als mijn naaste ziek is of wordt verdrukt,
moet ik dan zeggen:
Geprezen zij Gods barmhartigeid?

zieke

Zou ik werkelijk God moeten danken,
dat Hij juist mij verkoren heeft?

Als miljoenen mensen nog leven in duisternis,
zou ik dan bidden:
Dank U, God dat ik tot Uw uitverkorenen behoor?

Mijn kind, Ik geef je geen kleding en woning,
opdat jij je zou laten voorstaan op je voorspoed.
Ik geef je, opdat jij je voedsel met je hongerige naaste deelt;
door jou verzorgd,
zal hij Mijn zorg erkennen en Mij danken.

delen

Mijn kind, Ik geef je geen kleding en woning,
opdat jij je zou laten voorstaan op je voorspoed.
Ik geef jou om je bevriezende vriend
door jouw kleding tegen de kou te beschermen
en om jouw huis een toevluchtsoord te maken
voor mensen in nood.
Als zij door jou Mijn goedheid ervaren,
zullen zij Mij loven.

Mijn kind, Ik geef jou geen vrijheid en gezondheid,
om jou bekommerd te laten leven.
Je bent gezond om zieken en ouden te dienen,
je bent vrij om verdrukten te steunen;
als zij door jou Mijn barmhartigheid ondervinden,
zullen zij Mij prijzen.

toevlucht

Mijn kind, Ik heb je niet uitverkoren alleen
om je geborgenheid te geven voor tijd en eeuwigheid.
Veeleer heb Ik je verkoren tot medewerker van Mij;
Als je Mijn liefde doorgeeft aan je medemensen,
zullen zij Mijn nabijheid beseffen,
hun duisternis zal licht worden,
en samen met u zullen zij Mij danken,
Mij loven en Mij dienen!
Door jou – een open deur.

Johnsons Gnanabaranam

Geef een reactie

