Reflectie op armoede | *pijnlijk*

jur8681

Vanavond voel ik mij erg beroerd.
Niet omdat ik ziek ben,
omdat de wereld ziek is.
Doodziek.

Vandaag kwamen beelden terug in mijn gedachten van een ‘strandwandeling’ in Haïti.
Mijn maag draaide een paar keer om…

Foto’s en filmpjes kunnen niet weergeven hoe vies, ellendig en mensonwaardig deze situatie voor mensen is.

20130115-143443.jpg

Wist je dat … meer dan een miljard mensen in extreme armoede leven?
Een miljard is duizend miljoen..!

1.000.000.000 mensen, zoals jij en ik…

Ongeveer 58 keer de totale bevolking in Nederland.

Sta er alsjeblieft met mij eens een moment bij stil.

Wanneer jij, vanuit meeleven en respect, voor ieder mens die in extreme armoede leeft één seconde stil wilt zijn, dan zul je er bijna 32 jaar voor uit moet trekken…

jur8582

Wat is extreme armoede?
Een dagloon van MAXIMAAL!  € 0,74  (1 dollar).

“Vandaag liep ik in de Lidl en zocht een product van ongeveer deze prijs. Speciaal vandaag kon ik er een krop ijsbergsla voor kopen! AANBIEDING!  Ik vergeet even dat mensen ook water, kleding, huis(raad), school nodig hebben…
Waar moeten ze dat dan van betalen? Precies, je komt nooit uit…”

Doen wij er nog wat aan?
Of, zijn we lamgeslagen?

Of…

… laat het ons koud? Nee toch?


EN…? Hopeloos? Lamgeslagen?

… Hoop op het geslagen LAM!

IMG_1629

Lijdenstijd
Over ruim 50 dagen is het Goede Vrijdag;
de lijdenstijd gaat bijna beginnen…

Neem ik een voorbeeld aan Jezus?
Doet Zijn goede voorbeeld goed volgen?
Kan ik ‘delen’ in het ‘lijden’?

Wat kan ik ‘lijden’ om vervolgens ‘uit te kunnen delen’?

Mag het redden van een mens op deze wereld mij wat kosten?

Hij had de verloren, doodzieke wereld zo lief dat Hij het diepste lijden van mens heeft gedragen.
Lees hoe geweldig David al eeuwen voor Jezus komst van Hem schrijft:

Hij zal de ellendigen van het volk recht doen, hij zal de kinderen van de arme verlossen en de onderdrukker verbrijzelen.
Hij zal de arme redden die om hulp roept, en de ellendige, en wie geen helper heeft.
Hij zal de geringe en arme sparen en de ziel van de armen verlossen.
Hij zal hun ziel van list en geweld bevrijden, hun bloed is kostbaar in zijn ogen.

DAAROM kunnen, mogen en moeten we in deze wereld mensen bevrijden van armoede, in Jezus naam! Ik weet het zeker! De oplossing voor het armoede ligt binnen handbereik… (maar daarover later meer).

Tot slot een prikkelende gedachte:
…., schrijft David indirect ook een beetje over jou?!

orig_jur8933

Geef een reactie

