God you’re money of you’re money God?

IMG_1704

Wij westerlingen hebben geld veelal tot onze eerste levensbehoefte gemaakt. Veel van onze broeders en zusters in Haïti hebben Jezus als hun eerste levensbehoefte. Zou de bovenstaande woordspeling, die ik een leider van een van de kerkelijke denominaties in Haïti hoorde zeggen, voor ons gelden (zie titel)?

Misschien probeer ik teveel een compromis te zoeken, God dienen en het geld (mammon). Terwijl Jezus mij allang heeft geleerd dat dit onmogelijk is.

Gelukkig zit God, van wie de hemel en de aarde en alles wat daarop of daarin is is, helemaal niet aan Zijn spullen vast, maar heeft Hij elke prijs over om Zijn schatten van kinderen te adopteren en thuis te halen.

20130113-162545.jpg

Jezus Zelf leerde mij al geen waarde te hechten aan mijn geld. Zijn boodschap aan de rijke jongeman was duidelijk, wil je Mij volgen? Verkoop alles wat je hebt, geef het aan de armen en volg Mij! Verdrietig ging de jongen naar huis. En ik?

Toch komt er in mij, schriftgeleerde farizeeër die ik ben, gelijk de gedachte op: ‘ja, ik geef al ruim 10% weg!’
Oeioeioei… Wat een oud-testamentische gedachte. Probeer ik hiermee de wet te vervullen ofzo? Die is al vervuld door Jezus, Bert. Wil je Hem volgen? Wees bereid ALLES (op) te geven, anders ben je Hem NIET waard!

Continu geeft God Zijn liefde voor de armen aan. Misschien is dit wel het meest vergeten onderwerp in mijn leven. God wil dat er gerechtigheid plaatsvind. De reis met Compassion naar Haiti heeft in vele opzichten mijn blik op het leven verandert. In het Westen zijn we niet verantwoord bezig, daarvan ben ik overtuigt. Met weinig kunnen we het leven van een kind voorgoed veranderen door het perspectief te geven! Door in zo een kind te investeren veranderen we niet alleen een kind, zelf een hele maatschappij!

20130113-231822.jpg

Crisis in Nederland
Tja, nu is het ‘crisis’ in Nederland. Misschien leef jij helemaal niet in overvloed en heb je iedere maand tekort. Al heb je het nog veel beter dan de armste van de armsten, toch kun je moeite hebben om de eindjes aan elkaar te knopen.

Stel jezelf deze vragen eens eerlijk:
– Waarmee ben ik vervult nu ik iets tekort kom?
– Van wie of wat verwacht ik mijn hulp in deze crisis?
– Wie of wat beheerst mijn leven?

Bij de christenen in Haïti die ik in crisissituatie ontmoette was het Jezus.

Jezus, het antwoord voor de wereld, juist vandaag!

IMG_1633

One thought on “God you’re money of you’re money God?

Geef een reactie

