Jezus in Haïti!

20130113-172607.jpg

Jezus is de mens in al zijn ellende gelijk geworden. De bevalling van Hem vond plaats in een stal of in de openlucht. Zijn wieg was een voerbak. Veertig dagen en nachten at of dronk hij niet (in hitte van de de woestijn). Hij werd gevangen genomen, veroordeeld en gekruisigd door optreden van een stel oproerkraaiers. Bij het kruis namen ze hem het laatste restje wat Hij bezat af, zijn kleding en zijn menswaardigheid.

Wat een vernedering voor de God van wie alle schatten in hemel en op aarde zijn.

20130114-125008.jpg
Hoe hield Jezus dit vol? Door alleen gefocust te zijn op Zijn Vader.
Dat is ook het medicijn van de christenen die ik in Haïti ontmoet.
Vorige week vroeg ik een pastor hoe hij in deze situatie van honger, dorst en lijden kon overleven. Hij zei letterlijk:’I focus on Jesus alone!’.
Eergisteren vroegen we een LDP student van Compassion hoe hij met honger heeft kunnen leven. Hij vertelde dat God hem er doorheen hielp. We hebben elkaar van God gekregen, zodoende kunnen we met elkaar spreken over Hem en ons blij maken. Zo zit hij met familie en vrienden in tijden van honger en dorst bij elkaar in de wetenschap dat Jezus hun alles is.

Jezus vertelde, toen een schriftgeleerde aangaf Hem te willen volgen, dat de vossen een hol hebben en vogels een nest; maar Hij, de Zoon des mensen geen steen had om Zijn hoofd op neer te leggen. Oké, wil ik Hem dan (nog) wel volgen en zo ja, kan ik dan in dezelfde weelde blijven genieten van alle rijkdom? Kan ik het aan Hem uitleggen dat ik beter voor bijv. mijn fiets heb gezorgd dan voor mijn naaste? Of zou ik rijkdom hebben ontvangen om weer uit te delen?

20130114-125146.jpg

Het navolgen van Jezus is niet zo populair als ik vaak denk.

Nee, Jezus vraagt mij niet om in alle mensen gelijk te worden, maar Hij vraagt mij wel God lief te hebben boven alles en mijn naaste als mijzelf. Als ik eerlijk ben schiet ik hier veel in tekort. Ik hou zoveel van mijn ego…
Daarom was het heerlijk om gisteren samen avondmaal te vieren. Boven alle gedachten en tekortkomingen uit, focussen op Jezus! Hij is mijn voorbeeld in deze situatie!

Genoeg stof voor mij om tijdens deze laatste echte toerdag door Haïti weer verder over na te denken.

Geef een reactie

