Ik schaam mij voor mijn schuur…

20130113-162031.jpg
Mijn schuur is veel en veel mooier dan de meeste huizen in Haïti. De schuur staat in de achtertuin van ons huis. Voor de schuur is een terras, overdekt wel te verstaan. Zo kunnen we in de schaduw zitten als de zon teveel warmte geeft en droog buiten zitten als het regent. In de schuur sla ik onze fietsen en wat spullen op en buiten de schuur onder het afdak staat meestal wat speelgoed voor de kinderen.

Onze vier fietsen hebben een veel mooier verblijf dan duizenden mensen in Haïti hebben.

20130113-162156.jpg
Terwijl ik dit schrijf merk ik dat de ‘ja maar s’ al door mijn hoofd vliegen. Gek eigenlijk dat we als westerlingen gelijk aan onze portemonnaie denken, of ben ik de enige? Waarschijnlijk zijn de eerste lezers al afgehaakt omdat het al te heet onder hun voeten werd. Durf ik mij nog te laten confronteren met de harde waarheid of sluit ik mij ogen hiervoor en leef ik mijn leven voor mijzelf?!

20130113-162355.jpg

Het voorbeeld van Joëlle
Een prachtig voorbeeld heeft Joëlle, onze 4 jarige dochter, mij gegeven. Ze zag de foto’s uit Haiti op mijn blog en zei tegen Christa: “Deze kindjes mogen het geld uit mijn spaarpot hebben; pappa moet het gaan geven!” Samen hebben ze het geteld en via Skype liet ze het aan mij zien: €1,80. Vandaag hoop ik een kind van wat eten en drinken te voorzien op kosten van Joëlle’s spaargeld. Gaaf toch?

Wat mag het liefhebben van je naaste jou kosten?
Red je het leven van je medemens of bescherm je liever je fiets?

20130113-163635.jpg

2 thoughts on “Ik schaam mij voor mijn schuur…

Geef een reactie

