Gràhnplie troejoh avèk Jesu

20130111-202300.jpg

Vandaag (donderdag) zijn we met jeeps en crossmotoren door de bergen getrokken naar een mooi Compassion-project. Compassion werkt altijd samen met lokale kerken, deze keer was het een Wesliaanse kerk. Een jonge pastor begroette ons hartelijk in zijn kerk vol met kinderen. In de ceremonie zongen een groep jonge moeders een lied voor ons. De moeders zitten in het moeder en kind project. Ze krijgen hulp en begeleiding na de geboorte.

Zeer indrukwekkend wat Compassion doet in deze gezinnen.

20130111-204150.jpg
De krachtige, vreugdevolle uitstraling van medewerkers spreekt boekdelen!

Toen wij later op de dag zo’n moeder en kind een voedselpakket gingen brengen ben ik geschrokken van de situatie. Iedere dag weer zie je 4 tot 10 mensen overnachten in een hokje van een paar vierkante meter. Deze vrouw had bijna geen huisraad, woonde daar met het haar gezin. ’s Nachts is ze bang voor inbrekers die kwaad willen met haar of met haar kinderen.
Op de terugweg zag ik een auto staan met daarop: Psalm 94:16,17, waar we lezen: ‘Wie treedt voor mij op tegen die onrechtvaardigen, wie beschermt mij tegen die schurken? Had de HEERE mij niet geholpen, dan woonde ik al in de stilte van het graf.’ dit signaal van God maakt mij stil…

Na de ceremonie verliet bijna iedereen de kerk. De moeders en kleine kinderen van het project bleven er zitten. Al snel kwam er een klein jongetje naar mij toe. Hij zag er anders uit, qua haar en huidskleur; ook zijn blik was emotieloos, totaal apathisch. Toen ik de jongen oppakte om hem op schoot te zetten bleef zijn lichaam in dezelfde stand. Ik heb zijn benen zelf in de goede houding gezet, zodat hij bij mij op schoot kon zitten. Al snel kwamen er andere moeders naar mij toe met hun kinderen. Ik liet ze foto’s van mijn lieve vrouw en kids zien en vol enthousiasme reageerde ze hierop.

20130111-202806.jpg
Daarna bracht een moeder haar kind naar mij. Ze liet zijn oog zien, een litteken zat boven zijn linkeroog. Ze vertelde mij dat hij door dat oog niet zien kon. Heerlijk om dan vrijmoedig de handen op deze jongen te leggen en voor hem te bidden om herstel… Ik sta machteloos, maar mijn God is in staat om veeeeeeel meer te doen dan dat ik bid of vraag.
Een prachtig moment brak aan. De moeders brachten hun kinderen naar mij en vroegen of ik voor hun kinderen wilde bidden.

Bijzonder mooi om hier te zien dat je daadwerkelijk het verschil kunt maken. Mensen die een kind sponsoren, weet: God gebruikt jouw €35,- per maand om een leven te veranderen, een familie perspectief te bieden en een maatschappij op te bouwen!

De moeder die we deze dag bezochten mochten we een voedselpakket geven. Toen ik deze ter afsluiting van het bezoek in haar ‘verblijf’ zette kwam ze naar me toe en gaf mij een veelzeggende ‘hugg’. Ik zal haar niet meer zien op aarde, maar straks in de hemel mag ik haar weer ontmoeten. Deze moedige moeder en vele anderen!

Voor nu, het bovenstaande gebed in onze eigen taal:

Vul hun leegte met Uzelf, Heer Jezus!!

One thought on “Gràhnplie troejoh avèk Jesu

Geef een reactie

