Pappa noe, benniej joh!

20130109-031553.jpg

Een beetje stoned zit ik voor mij uit te kijken. Dag één in Haïti zit erop…
Hoe kan ik het beste schetsen wat ik gezien, gehoord en geroken heb?
Het grote verschil tussen rijk en arm; veel mensen die door ellende en angst apathisch uit hun ogen kijken. De vreugde van de kinderen om een voetbal. De blijdschap van een moeder omdat we bij haar op visite waren.

De toffe jamsession die ik had met twee Haïtiaanse weesjongens, omdat hun beide ouders gestorven zijn.

Tja, we werden als helden ontvangen op school, in de kerk en bij de mensen thuis. Samen hebben we God gedankt en geprezen. En… De vreugde van God gaf kracht!

20130109-031354.jpg

Ik wil niet overheerst worden door een stroom van emotie die alle situaties op kunnen roepen. Daarom denk ik terug aan een taxi die ik vanmorgen zag rijden. Achterop stond: Daniël 3:17, waar staat: ‘wij vinden het niet nodig, Nebukadnesar, uw vraag te beantwoorden, want als de God die wij vereren ons uit een brandende oven en uit uw handen kan redden, zal HIJ ons redden.’

Een pittig gedeelte waar we lezen dat de vrienden van Daniël voor God uitkomen juist in een extreem lastige situatie. Ze getuigen van het feit dat God Redder is en was! Maar, hoe zit dat nu dan in deze crisissituatie?! Hun reactie was duidelijk: ‘All redt Hij ons niet, dan nog belijden we Hem als onze God!’

In Jezus naam worden mensen bevrijd van armoede.
Jezus is de vervulling van de leegte hier in Haïti, maar ook in ons overspannen Westen…

Jesus is the answer for the world today!

Mijn les voor vandaag is dat ik in elke omstandigheid en onder elke emotie opzie naar Hem, Jezus! Hij is Redder! Hij verlost en Hij bevrijd. Ook van armoede!
En kom ik situaties tegen waarin ik nog oog in oog sta met armoede en andere invloeden van het kwaad dan nog is Hij God en zie ik naar Hem op en belijd ik Hem als mijn God, mijn ALLES!

20130109-040836.jpg

Precies zoals een Haïtiaanse zuster vandaag het uitschreeuwde van dankbaarheid en blijdschap nadat een van ons voor haar gebeden had: ‘Merci Jesu! Merci Jesu! Merci Jesu!’ Terwijl haar omstandigheden voor geen 1% veranderde, toch 100% opzien! Dank en aanbidding vulde haar hart en vervult ook mijn hart.
Daarom, geen emotioneel verhaal vandaag maar nog een korte, samenvattend slot. De vertaling van de titel. Een deel uit het kreoolse gebed wat ik vandaag in de kerk mocht bidden:

Onze Vader in de hemel, zegen hen!

One thought on “Pappa noe, benniej joh!

  1. Prachtig!!! Gods liefdevolle leiding en bescherming toegebeden. Je mag daar Zijn ogen, oren, handen,voeten…………….. zijn 🙂 Grt Lilian

Geef een reactie

