Vreugde-vol-leven…

Vreugdevol

‘Zit je beker-vreugde-vol?’
Is jouw vreugde gerelateerd aan de omstandigheden van je leven? Als mensen zoeken we iets waar we echt blij van worden. Iets dat levensvreugde geeft. Dat heb je nodig, toch?! Toch constateer ik dat mensen meer liefde hebben voor genot dan voor God. Veelal tijdelijke vreugde, die zo maar weg kan zijn. Veel mensen strijden voortdurend tegen vreugdeloosheid. Depressie is onderweg om volksziekte nummer één te worden. Ontevreden, depressief en pessimistisch gedrag past bij iemand die in het duister wandelt; een mens de het volle zicht heeft op ‘ikke’ en niet op ‘IK BEN’! Eindeloos kunnen we rondlopen met ‘had ik maar’-gedachten… Wint de satan met zijn helse deprimerende ‘had ik maar’ boodschap, of (over)wint God je met Zijn vreugde? Verheug je in Hem, in Zijn liefde, in Zijn genade.

Er is geen reden voor een christen om niet vol vreugde te zijn!
Redenen te over zijn hiervoor te noemen:
– Iedere dag zijn we weer dichter bij de live ontmoeting met de HEERE.
– Iedere dag beloofd God ons (bege)leiding en bescherming.
– Iedere dag weer geeft God ons alles wat wij nodig hebben, nl. JEZUS!
– Iedere dag wordt er volop winst geboekt in het Koninkrijk van God!
– etc.

David zei het al: “De HEERE is mijn Herder, mij ontbreekt … NIETS!”
Even later zegt hij in dezelfde lied: “Mijn beker vloeit over!”
Hoe zit dat met jouw ‘cup of joy’? Stroomt die over van vreugde?

joy

Vreugde!
Het is van de centrale thema’s in het woord van God.
Waarom? God is een God van blijdschap, een God van vreugde.
Waarin vindt God Zijn vreugde?
In Zijn Zoon, Jezus Christus! (bijv. Spreuken 8Jesaja 42; Mattheus 3; Mattheus 17)
(overigens is dit wederzijds, want Jezus vindt Zijn vreugde in Zijn Vader; zie hiervoor Psalm 40; Handelingen 2)

Als God ultieme vreugde vindt in Zijn Zoon Jezus,
zouden wij het dan ergens anders zoeken?!

Wie kan mij gelukkig maken en van vreugde laten overstromen als ik:
– niets en niemand meer heb? Jezus!
– bang ben en mij vergeten voel? Jezus!
– vervolgd wordt of gevangen zit? Jezus!
– doodziek ben of sterven ga? Jezus!
– … … ? Jezus!

Als we uit deze Vreugdebron putten, dan is er ondanks elke levenssituatie vreugde.
Ik kan je overspoelen met beloften uit de Bijbel, maar hierbij drie korte, krachtige verzen.

– Wie naar Hem opzien, (zullen) stralen van vreugde. (Psalm 34:6a, NBV)
– Smaakt en ziet, dat de HEERE goed is; welzalig de man die bij Hem schuilt. (Psalm 34:9, HSV)
– Schep vreugde in de HEERE, dan zal Hij u geven wat uw hart verlangt. (Psalm 37:4, HSV)

vreugde, nspired
Jezus is de diepste en meest volmaakte vreugde Die er te verkrijgen is!!

Jesus, You are the center of my joy!

Iedere keer mag ik putten uit Jezus’ blijdschap, zodat mijn vreugdebeker vol zal zijn. Hij belooft het!
De eerste christengemeente blonk uit in grote blijdschap, en wij?

Verheugen in Gods Vreugde is:
– een vrucht: onderdeel van de vrucht die groeit aan de ‘geloofsboom’, door het werk van de Heilige Geest.
– een opdracht: Paulus tegen de Filippenzen: “Laat de Heere uw vreugde blijven, nogmaals zeg ik u, wees altijd verheugd”.

Ik wil je uitdagen nog één schitterend stuk te lezen uit Nehemia 8.
DE VREUGDE VAN DE HEERE, DAT IS MIJN KRACHT!

One thought on “Vreugde-vol-leven…

Geef een reactie

