Mijn snoepvrije hongerstaking…

‘Ik ben het eten zo zat, elke keer je mond open doen, kauwen, slikken. Het állerergste is nog het klaarmaken. Vanaf vandaag stop ik met eten, ik red me wel met snoep.’

Nog goed kan ik het mij herinneren, in mijn pubertijd was ik er helemaal klaar mee. Waarmee? Met eten. Ik kapte er gewoon mee. Zo startte ik een soort van snoepvrije hongerstaking. De gevolgen hiervan zijn groot: je wordt steeds slapper en witter. Je hebt geen energie meer en dat alleen maar omdat je het eten zat bent. Nu denk ik: Hoe kan ik zo gek zijn geweest dat ik weigerde gezond te eten. Tja, ik was een puber die vanwege de chaos in mijn hoofd het eten even niet meer wilde.

Sommige christenen zijn geestelijk gezien net zulke pubers. Als het ze goed uitkomt dan stoppen ze met eten. Ze komen geen geestelijk voedsel meer halen in de kerk en hun persoonlijke Bijbelstudie mindert drastisch. Ze lezen alleen nog uit de Bijbel wat toevallig ‘op hun bordje past’…

Puberaal gedrag is normaal. Daar moeten mensen schijnbaar doorheen als ze op weg gaan naar de (geestelijke) volwassenheid. Ik constateer alleen wel een probleem hierin: Sommige mensen blijven wel heel lang in die geestelijke pubertijd hangen. Ze blijven ‘hun bijbelgedeelten’ uitzoeken, en enkel naar de kerk komen als het thema bevalt of als er een voorganger is die het zoetsappige brengt…


Jongeren
, ik hoop dat jullie allemaal verlangen naar een gezonde maaltijd zoals bijvoorbeeld een bord stevige boerenkool met worst.

Christenen, ik hoop dat we allemaal (gaan) verlangen naar gezond ‘vast’ voedsel, een bord vol met geestelijk eten; precies dat eten wat onze goede Vader dagelijks voor ons klaarmaakt!

Geef een reactie

