Komt mijn gift wel aan?

Ruim 800.000 kinderen kunnen ervan tegen HIV ingeënt worden [Unicef]; de gift van bijna 100.000 eenmalige gevers gaat ernaar toe [Rode Kruis]. Een zondagse collecte van zo’n 500 kerken wordt daaraan besteed [Kerk in Actie].

Waar hebben we het over?
Deze bedragen geven weer welke salarissen binnen goede doelen-organisaties betaald worden.

Op social media gaat onderstaande lijst met salarissen rond. Het is niet nieuw, jaarlijks verschijnen dergelijke lijsten. Gelijk wordt er naar directie en bestuur gekeken. Graag wil ik inzoomen op de gever. Het feit dat men dergelijke salarissen uit kan betalen komt namelijk doordat er mensen zijn die graag aan een goed doel willen geven. *

Eerst wil ik punt 24 ontkrachten. Het jaarverslag van het Leger des Heils staat gewoon op haar website, inclusief de salarissen van de directie. Zeer onzorgvuldige plaatsing dus.

To the point
Mensen, dit houden we toch met elkaar in stand?!
Voordat je het werk van een organisatie ondersteunt, kun je de organisatie onderzoeken en contact met haar opnemen om te ontdekken waar het geld aan besteedt wordt. Soms is de daadwerkelijke steun aan je naaste echt vele malen groter als je bijvoorbeeld een kleine(re), soms lokaal opererende, organisatie steunt (al kunnen ook daar weer veel nadelen aanzitten).

Praktisch voorbeeld
Een in NL opererende organisatie, met één betaalde kracht (30 uur per week) en 60+ betrokken vrijwilligers, levert jaarlijks in een seizoen zo’n 17.500 uur werk aan haar doelgroep. Totale kosten: ongeveer € 6,- per uur (incl. salaris, pandhuur e.d.). Zo kan het ook!

 

Een directeur heeft veel verantwoordelijkheid en mag meer verdienen, zult u zeggen. Daar ben ik het mee eens. Maar er zijn grenzen. Die moeten niet wettelijk (van bovenaf) verplicht worden… Nee, die grenzen moeten door de sponsors, de donateurs en/of de leden gesteld worden. Geven wij die grenzen wel eens aan bij de organisaties?

Leden van de #PKN (protestantse kerk in nederland), waarom houden jullie zo’n salaris van de directeur van Kerk in Actie in stand?

Als gever moeten we onze verantwoordelijkheid nemen bij het doneren. Niet je sociale en maatschappelijke verantwoordelijkheid afkopen met de gift, maar zorg dragen dat de middelen tot hun doel komen!

Nog even iets wat betreft de vet betaalde directeuren: je wordt als het goed is geen directeur van zo’n organisatie voor het geld maar omdat je hart uitgaat naar de medemens in nood. Dus goede-doelen-organisaties, zet dit onderwerp daarom gerust weer eens op de agenda!

* de juistheid van de cijfers op dergelijke ‘plaatjes’ laat overigens veel te wensen over, dat hierbuiten gelaten.

5 thoughts on “Komt mijn gift wel aan?

  1. Goed gezegd: we hebben zelf een stem en we hebben zelf het geld in handen en kunnen kritische vragen stellen. En: we kunnen allemaal iets goeds DOEN – dat is ook een heel fijn idee. 😉

  2. Het zou leuk zijn als er een ‘omgekeerde lijst’ kwam… met de minst verdienende directie bovenaan. Het Leger des Heils is geen werkgever waar je rijk wordt, over Dorcas hoor ik ook goede berichten, Compassion zie ik niet in dit rijtje staan. Zo zullen er vast nog meer zijn. Het is makkelijk om te wijzen waar het misgaat, met het risico dat mensen ervoor kiezen om niet meer te geven. Natuurlijk hoef je het niet onder het tapijt te vegen, maar ik denk dat een hoop mensen het fijn zouden vinden om een lijstje te krijgen met ‘goeie-goeie-doelen’ :). Dan weet ik waar ik naar toe moet met m’n niet-verknalde geld @verknalhetniet 😀

    1. Goed plan Vera! Doe jij de research hiervoor? Zou tof zijn!
      Je noemt al namen die ook op mijn lijstje staan ;-).

      Mijn doel was overigens met name om iedereen (incl mijzelf) erop te wijzen dat we zelf hiervoor mede verantwoordelijk zijn.

  3. Hoi Bert!

    Dat er veel geld naar directeuren gaat van ‘goede doelen’ organisaties is volgens mij al wel vrij bekend. Er zijn recent heel wat organisaties die al aangeven waar je gift naartoe gaat. Bijv. 92% gaat echt naar ‘het doel’. De andere 8% is dan voor het personeel e.d. dat nodig is om dit werk te doen.

    Dat directeuren veel zouden verdienen, zou inderdaad niet correct zijn omdat het vooral uit liefde moet gaan en alleen het hoognodige salaris voor eten en een dak boven je hoofd voldoende hoort te zijn. Bedankt voor je attentie hierop.

    Wel moet ik toegeven dat ik het met Vera eens ben, dat het heel fijn zou zijn om ‘positief’ tegenover ‘negatief’ te zetten. Dus wat namen van organisaties die het wel goed zouden doen bijvoorbeeld. Je intentie snap ik(en die is goed!) om ons wakker te schudden, maar het zou vervelend zijn als mensen hun geld in de zak gaan houden door dit bericht. Het is juist goed als we voor onze naaste zorgen. En inderdaad zoals je ons wilt meegeven, moeten we wel kijken waar ons geld heengaat. Besteden we het wel goed?

    Ook ben ik heel benieuwd of het genoemde bedrag per organisatie voor 1 directeur bestemd is. Ik neem aan dat de genoemde bedragen ‘bruto salarissen’ zijn? Dat is natuurlijk niet wat een directeur daadwerkelijk ontvangt. Ik ben eigenlijk nog meer benieuwd naar maandsalarissen per directeur per organisatie. Dat zou mij sowieso meer zeggen. Dan kun je ook beter uitrekenen wat hun netto salaris is en of dat verantwoord is of niet. Ook al zijn de cijfers niet helemaal juist, het lijkt me dat het ongeveer dan wel moet kloppen? Anders krijg je hier denk ik een verkeerd beeld bij.

    Voel je alsjeblieft niet aangevallen, want ik bedoel het puur opbouwend!;-)

    Groetjes Josien

    1. Hoi Josien,
      Dank voor je mooie reactie!
      Mochten de genoemde bedragen kloppen, dan gaat het inderdaad over het bruto salaris van één directeur. Ik zeg bewust mochten ze kloppen… Deze lijst met cijfers is overgenomen van Facebook waar deze volop gedeeld wordt. Om deze reden is hij hier geplaatst en daarop schrijf ik deze blog.

      Prachtig idee om een positief voorbeeld naast deze ‘negatieve’ beeldvorming te zetten. Zeker ook in het kader van @verknalhetniet!
      Het zou mooi zijn als je, misschien samen met Vera ;-), een onderzoek kunt doen naar goede doelen organisaties die nog minder uitgeven qua organisatiekosten. Wel is dit lastig te beoordelen, want een organisatie kan ook op een andere manier gelden over de balk gooien.

      Misschien dat we samen verder komen.Je vraagt om namen, die kun je krijgen (hihi):
      Zelf ben ik erg positief over bijvoorbeeld: Compassion, Kom over en Help, Friedestimme; Ontmoeting en natuurlijk Stichting ‘De Wegwijzer’ ;-). Vera noemde hierboven ook al Dorcas.
      En lezers, vul maar aan!

      Hartelijke groet van Bert

Geef een reactie

