Huis, tuin en keukengeloof – deel 6

JA MAAR

Ik voelde bij het lezen van de voorgaande delen dat u zult denken JA MAAR… We zullen de ‘ja maar’ gedachten benoemen; graag wil ik er ook even op reageren:

– Als ik thuis kom, ben ik moe
Maak geen excuses om dit over te slaan. De Heer Jezus was na een dag wandelen, een nacht van lijden nog niet te moe om te sterven voor jou, durven we dan de moeheid als excuus gebruiken? En… Nodigt Hij vermoeiden juist niet uit om tot Hem te komen? Misschien goed om het delen met vrouw en kinderen en dat een ander dan voor je bidt. Zo leren kinderen ook hun dagelijkse ‘zorgen’ op Hem te werpen!

– Er is ruzie in mijn gezin!
Er is geen betere plek en timing om God en elkaar vergeving te vragen.

– Ja maar, mijn zoon is puber
EN? God is God. Wie wil je aanbidden: zoonlief of God?
Een broeder loste het eens als volgt op: jongen, geen zingen? Geen eten. 
Gezinsaanbidding is minstens zo belangrijk als de maaltijd.

– Mijn man gelooft niet
Heftig! God roept u, jou en mij om Hem in eerste plaats te aanbidden en Zijn getuigen te zijn in je omgeving. Dat begint in je gezin!

– Ik heb geen gezin
Je woont vast met anderen samen. Roep hen dan op om HEM te aanbidden!

– We hebben geen tijd voor momenten samen
Onderwijs elkaar in het stellen prioriteit…

– Onze familie is te klein
“Waar twee of drie vergaderd zijn in Mijn Naam, ben Ik met hen.”

– Onze familie is hiervoor te divers
Maak het op maat aan een ieder!

 

WAAROM WEL?
Waarom zouden we met onze gezinnen samen God aanbidden? God is het waard! Hij vraagt het van ons! God kan en wil juist deze momenten gebruiken om zielen te redden. Wilt u uw kinderen als stevige jonge mannen en vrouwen op zien groeien in de gemeente? Leer dan uw kinderen om deel te nemen in gezinsaanbidding.

De tevredenheid van een goed geweten is een andere motivatie. Het onderwijzen en het bidden met uw familie, zodat je op je sterfbed of als de kinderen willens en wetens toch ontsporen, een vrij geweten hebt, dat u uw best gedaan om uw kinderen op te voeden in de vreze van de Heere.

Ten derde, gezinsaanbidding helpt bij het opvoeden van kinderen. Het maakt een familie in staat om meer openlijk te spreken over alles. Praten met elkaar wordt normaal. Het helpt je meer open en eerlijk te zijn. En de familie wordt meer een eenheid. Je weet wat er zich achter het masker van de ander afspeelt. Je bidt voor elkaars zwakten.

Ten vierde, het leven is kort. Zie elke dag als een geschenk van God en een kans om uw kinderen bij God te brengen en de God van het Woord bij de kinderen!

Geef een reactie

