Gods onbegrijpelijke selectie…

Zou Gods selectie ook mijn selectie zijn?

Tijdens mijn ontmoetingstijd met God vroeg ik me dit af.
Als ik een kind zou adopteren, als ik te kiezen had, zou ik dan dezelfde keuzes maken?
Een aantal namen schoten door mijn hoofd:

Paulus – vermoorde veel christenen vanuit allerlei religieuze motieven.
Hmm… misschien moet ik meer bidden voor bijv moslimfundamentalisten. Vaak sluit ik ze al zo snel uit.

David – ging vreemd en pleegde moord om z’n buurvrouwtje binnen te halen en zijn zonde te bedekken.
Een moord met voorbedachte rade omdat je je lichaam door steigerende hormonen niet in bedwang kunt houden; dan wordt je toch wel gewist uit Gods bestand?

Rachab de hoer – wordt zelfs in de geslachtslijn van Jezus genoemd.
Als mijn bed-overgroot-oma (bestaat dat?? ;-)) hoer was, zou ik haar naam ws niet in het openbaar noemen. Jij wel?

Moordenaar aan het kruis.
Hij had moord(en) op zijn geweten en zijn laatste uur was geslagen, hij leverde dus niets meer op. Als hij je niks oplevert en heeft zo’n strafblad, dan selecteer je hem toch niet?

Maria Magdalenaje weet wel, die vrouw die zo ongeveer getrouwd was met de duivel. Maar liefst 7 demonen woonde in haar. En God kiest haar uit en wil in haar wonen… Waarom in haar donkere hart?

Zacheuseen oplichter, een grotere belasting fraudeur vind je nergens. Jezus kiest hem notabene uit en gaat bij hem eten en feest vieren met nog veel meer van dat soort tuig…

Onbegrijpelijk? Tja… Zo is Jezus, zo is God!

Zijn selectie wordt niet samengesteld op het prestatievermogen van de mens. Hij trekt niet het slag volk aan wat hoge ogen gooit. Nee Jezus, het zichtbare beeld van God, sluit mensen in Zijn armen die wij uitsluiten.
Note: Alsof wij een haar beter zijn – leef je in die illusie, lees dan Romeinen 1 & 2 maar eens; daar gaat het over jou en mij.

Wat wil ik met bovenstaande duidelijk maken?
1. We worden uit genade zalig, niet om enige verdienste of prestatie van onze kant.
2. Er is hoop voor alle mensen, ook op hen waarop neergekeken wordt  vanwege hun gepleegde zonden.

Terwijl wij mensen uit de boeken willen schrappen en van de aarde willen deleten vanwege hun verleden, zie ik een God die gedreven wordt door eeuwige liefde. Hij wil ze aannemen; de Zoon zei, Ik zal ze voor U betalen en hun schuld op Mij nemen; en de Geest ging en trok in deze mensen. Hij verzegelde het levende bouwval en zegt: Zie, Ik maak jou totaal nieuw. Wat een genadige God.

Het is JOUW en MIJN Schepper én Vader in de hemel!
Hij wil – ook JOU!

Geef een reactie

