Huis, tuin en keukengeloof – deel 2

Gods gezinsplan

In deel 1 liet ik zien dat God in Zichzelf (in de Goddelijke Drie-eenheid) een gezin is.
Vader en Zoon zijn samen één. Jezus zegt het zelf: ‘Ik en de Vader zijn een!’ [Johannes 10:30]
Een bijzonder gegeven, vader en zoon vormen samen een eenheid. De praktijk is zo vaak anders.

Beseffen wij dat het Gezin, Gods spiegelbeeld in deze maatschappij is?

God heeft Zijn beeld in de mens gelegd. Dat was niet compleet, want de gemeenschap was hierin niet zichtbaar. Toen maakte God uit die man een vrouw. Samen vormde zijn een eenheid. God schiep als een eenheid een nieuwe eenheid: man en vrouw (adam en eva). Letterlijk dus gemaakt uit één mens! Man en vrouw met liefde voor elkaar. Zo vormen ze samen een eenheid*. Gericht op elkaar; gericht op het dienen, ondersteunen, liefhebben van de ander. En omdat ze God en elkaar liefhebben zijn ze niet op zichzelf maar op God en de ander gericht.

Willen we leren bouwen aan onze gezinnen, dan hebben we een goed, volmaakt voorbeeld nodig.
Daarom richten wij ons nu niet op de praktijk van 2012, maar op Gods plan met het gezin.

Zoals Christus het hoofd is van Zijn gemeente (Zijn lichaam op aarde), zo is de man het hoofd van de vrouw [Efeze 5:22-33]. Samen vormen zij een eenheid. Christus en de gemeente, maar ook het geschapen ‘spiegelbeeld’, man en vrouw. Deze vier partijen bij elkaar vormen samen een ‘veilige zone’ waarin kinderen groot kunnen worden.

Je laat kinderen op de tocht leven / in de kou staan op het moment als een van de partijen deze veilige zone verlaat. Als de gemeente hen niet meer welkom heet; wanneer vader of moeder elkaar, de kinderen, God of de gemeente loslaat. Extra vatbaar zijn de andere partijen dan voor aanvallen van buitenaf. In het bijzonder voor de kinderen, want voor hun is er een stuk bescherming weggevallen.

 

* Zie je mannen in het eerste Testament kiezen voor twee vrouwen, dan dragen ze de gevolgen met zich mee, ruzie, jaloezie en gevechten in de tent. Zo had God het niet bedoeld. Hij liet het toe, maar de mens moest zelf instaan voor de gevolgen deze keuze.

Advertenties

2 thoughts on “Huis, tuin en keukengeloof – deel 2

  1. Ongeveer deze woorden gebruikt deze* sekte ook, maar dan trekken ze uiteindelijk de conclusie dat er, omdat er in de wereld een man en vrouw zijn, er in de hemel dus ook een vadergod en een moedergod moeten zijn. Misschien goed om eens een vergelijking te maken tussen wat jij zegt en wat zij leren, zodat wij beter staande kunnen blijven.
    *http://nl.wikipedia.org/wiki/Verenigingskerk

    Het lege vlakje in je tweede schema is niet leeg: hiervan zegt God zelf: Ik ben de Rechter van de weduwen en een Vader van de wezen, psalm 68.

  2. Dirk, ik probeer je reactie te ‘pakken’; volgens mij bedoe ik hier iets totaal anders te zeggen.

    Laat mij even toelichten:
    Zoals CHRISTUS het hoofd is van Zijn gemeente, zo is de man het hoofd van de vrouw [Ef 5].
    In de geloofsopvoeding (daar gaat het in deze ‘Huis, tuin en keukengeloof’ serie over), is het van groot belang dat kinderen de eenheid van Christus en Zijn gemeente én van vader en moeder ervaren.

    Uiteraard wil God bescherming bieden als er een leegte is ontstaan, zoals je schitterend citeert uit Psalm 68. Dat wil niet zeggen dat kinderen, waarvan vader of moeder ervoor kiest om zonder God en Zijn gemeente te leven, daar niets van meekrijgen. Ik zie grote strijd in gezinnen waar dit gebeurd. Zowel in ontwikkeling van het Godsbeeld als ook de inrichting van ‘huisgodsdienst’ / ‘familyworsip’.
    Om nog maar te zwijgen over de misvormingen in het kinderbrein en gezinsleven als man en vrouw elkaar loslaten.

    – Hoe geloofwaardig is de geloofsopvoeding dan nog?
    – Wat voor beeld van eenheid krijg je dan mee als kind zijnde?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s