(na)Praten of Verkondigen, een groot verschil!

Toen ik begon met spreken worstelde ik met het feit dat er relatief weinig gebeurde op de verkondiging. Tot een broeder, wel genaamd ‘de prins der predikers’ mij aanwees waar de schoen wrong. Na het leren van deze les is er veel veranderd. Daarom wil ik deze les ook aan jou meegeven, of je nu namens de Koning spreekt tegen 3 of 3000 mensen.

Charles Haddon Spurgeon tegen jonge predikers:
Geliefden, heb werkelijk geloof in het woord van God, en in haar kracht om te behouden.
Ga de preekstoel (het podium) niet op om de waarheid te prediken terwijl je zegt: ‘Ik hoop dat er iets goeds uit voortkomt’. Maar geloof vol vertrouwen dat het niet leeg zal terugkeren, maar het eeuwige doel van God moet uitwerken.

Spreek niet alsof het evangelie misschien wel enige kracht zou kunnen hebben, maar misschien ook niet. God zendt je om een verrichten van wonderen te zijn; zeg daarom tegen de geestelijk lamme: ‘In de naam van Jezus Christus van Nazareth, sta op en wandel’, en mensen zullen opstaan en wandelen.

Maar als je zegt: ‘Ik hoop, beste man, dat Jezus Christus in staat zal zijn om je te doen opstaan en wandelen’ zal onze Heere zijn wenkbrauwen fronsen over je onterende woorden. Je hebt Hem vernederd, je hebt Hem naar beneden gehaald tot het niveau van je ongeloof; en Hij kan geen grote werken door je verrichten.

Spreek moedig, want als je spreekt door de Heilige Geest, kun je niet tevergeeft spreken. 

One thought on “(na)Praten of Verkondigen, een groot verschil!

Geef een reactie

