ONTKIEM! Nu of nooit?!

Als mensen zijn we meestal meer gericht op uitwerkingen die op korte termijn zichtbaar zijn.
Hoe zit dit in het evangelisatiewerk?

In mijn jeugd dacht ik bijna alleen maar aan resultaten op korte termijn.
En korte termijn was dan tot max. 1 maand na de ‘strooidatum’.
Tot ik mijzelf de vragen ging stellen, zoals:
Mag het een groeiproces zijn of moet het BENG, nu terstond gebeuren?
En als er NU iets moet gebeuren, wat moet er dan allemaal gebeuren?

Stel je voor: je komt met een zaadje aanlopen, je werpt het op de grond en… BENG! een mega boom knalt eruit. Een soort geestelijke oerknal ofzo. Tja, nu ik het schrijf bedenk ik mij hoe een kromme gedachte het is. Toch kan het zaad van het Evangelie een enorm zichtbare uitwerking op korte termijn hebben. Sluit dit vooral niet uit! Het ontstekingsproces kan versneld gaan.

Maar hoe zit het dan op de lange termijn?

Evangelisatie is normaliter niet een zaak van vandaag gezaaid, morgen een boom.

Het is een proces van sterven, ontkiemen, groeien (onder de grond) en nog eens groeien (boven de grond). Een proces van overwinteren en langzaam meer vruchten gaan dragen…

Voorbeeld van een uitwerking op lange termijn:

In oktober 2004 getuigden we met een groep jonge christenen onder de jonge kroeggangers in #Opheusden.
In Opheusden?! JA!

Het was letterlijk ‘knallen’ die avond.
We zijn ‘aangevallen’ door de religieuze kroeggangers.
Wat was er een weerstand tegen de evangelieboodschap, “ongelofelijk”!

Die zaterdagnacht mocht ik het evangelie uitleggen aan een jongeman. Hij kende Gods reddingsplan wonderwel nog niet. Gedreven door Gods liefde mocht ik hem vertellen over de Redder van de wereld: Jezus Christus!
Na deze avond hebben we nog wat gemaild met elkaar over de kernen van het christelijk geloof en vervolgens verwaterde het contact.

Toen ik in 2010 te horen kreeg dat deze jongen door genade Jezus Christus als zijn Zaligmaker had leren kennen was de aarde te klein voor mijn dankbaarheid.

Vol overgave heb ik God in de hemel gedankt voor Zijn genade!
Wat bijzonder om in 2004 gezaaid te hebben en in 2010 te horen dat er vruchten van geloof en bekering uit voortgekomen zijn.

Zo maar een voorbeeld van evangelisatie op de lange termijn; deze keer via een straatactie, andere keren door bijvoorbeeld te investeren in relaties.
Je komt in het evangelisatiewerk echter altijd tot dezelfde belangrijke conclusie:

het ZAAD is echt TOP Zaad!

OF het nu op de korte of de langere termijn is: het brengt vruchten voort.
Dit alles door de alles overwinnende kracht van Jezus opstanding!

#Heere, ik bid U dat veel meer mensen dat alles veranderende, krachtige zaad de wereld in gaan strooien en dat het mag vallen in door U klaargemaakte grond! Amen.

Geef een reactie

