Prioriteit


De achterliggende tijd heb ik nagedacht over (mijn) tijdsbesteding. Waar ligt mijn prioriteit op het gebied van m’n dagvulling. Ben ik als een programma, die geprogrammeerd de opsommingen die iCal mij aangeeft opvolgt?! Soms heb ik het idee dat we als geprogrammeerden (dat is wat anders dan gereformeerden) door het leven gaan en zo ons doel ENORM voorbij schieten. We zijn gemaakt als mensen en niet als robots. Inmiddels presteren we het om ons scheppingsdoel te verlagen tot een heuse voorgeprogrammeerde robot. Vinden we het gek dat half Nederland inmiddels last heeft van de Burn-Out Epidemieë?!

Laten we onze ogen openen voor de realiteit van het goed besteden van onze tijd!

Ja, zul je zeggen. Het is een kwestie van prioriteit, Bert.
INDERDAAD! Daarom in deze 1e blog nav onze tijdsbesteding het onderwerp: prioriteit:

PRIOR (latijn) betekent ‘de eerste’. Wat vind jij belangrijk om op nr. 1 te hebben staan in je tijdsbesteding?
Als christenen zeggen we snel met een vroom gezicht: God, of stille tijd, en dergelijke zaken.
* Waarom staan deze dingen dan zovaak op het laagste pitje?
* Wat is je levensdoel?
* Waarvoor heeft God jou geroepen?

Bezin je hier eens op.

Nadat je jouw persoonlijke antwoord gevonden hebt wil ik je uitdagen om te checken of je dat doel al bereikt en of je de roeping al nastreeft! Veelal is dit niet (meer) het geval en zijn er andere zaken die prioriteit hebben.

De eerste tijd van je relatie met partner, de eerste tijd in je geloofsrelatie met God, het was een tijd waar je hart en mond er waarschijnlijk vol van was! Het kostte geen moeite hier tijd, energie, geld in te steken. Hoe is dat nu? Gaat het moeizamer?

Zo maar wat vragen ter bezinning. In de komende tijd zullen jullie hier vast meer over lezen!

One thought on “Prioriteit

  1. Laat ik daar nu precies over verteld hebben op school….. de kids van groep 7 hebben op een briefje nummer 1 tot 5 geschreven. Ze moesten 5 dingen opschrijven in volgorde van belangrijkheid voor hun leventje. En natuurlijk moest ik dat als leerkracht ook doen. Er ontstond een heel waardevol gesprek maar wel met de conclusie dat vaak, in onze ogen goede dingen, verdringen om echt tijd met Hem door te brengen… alsof God je vriendje is waar je af en toe op visite komt……

Geef een reactie

