Een bloedneus!

Snoeihard sloegen we op elkaar in… Ik moest tegen een veel langere jongen vechten. Vol slimme tactieken en met uiterste concentratie waren we aan het sparren (sparren is een vechtduel tussen 2 personen). Tja, met taekwondo kies je ervoor om te slaan en geslagen te worden.

En opeens, ik keek niet goed, mijn dekking zat te laag en volop kreeg ik een poeier tegen mijn neus. Zo hard dat het bloed eruit sijpelde. Snel rende ik naar de kraan en mijn maat haalde een doek om zo een poging te doen tot herstel van de wond.
Ik ben het niet vergeten. Het deed pijn maar dat hoorde er nu eenmaal bij.

Nu ik over de laatste uren voor Jezus’ dood aan het nadenken ben zie ik de geschiedenis uit de Bijbel levendig voor mij. Vooral het gedeelte dat Jezus gevangen genomen en verhoord werd.

Zonder pardon sloegen ze Hem op vele plaatsen in Zijn gezicht en geselden Hem zodat Zijn rug open geploegd werd. Bovenop Zijn hoofd duwden ze een kroon van doornen.

Jezus bloedde uit vele wonden.
Niemand gaf hem water zodat Hij zich kon opfrissen.
Geen vriend haalde een doek voor Hem om een poging te doen de wond te stoppen en te verzorgen.

 

Ik koos ervoor klappen te krijgen. Jezus ook, Hij deed het voor mij!

Ik koos ervoor keihard terug te slaan. Jezus niet, dit deed Hij voor mij!

Om twee belangrijke dingen deed Jezus dit (o.a.) niet:

  1. Het symboliseerde de pijn die jouw en mijn zonden Hem doen.
  2. Het is niet alleen het symbool van de pijn over onze zonden maar de enige manier om ons vrij te kopen. Jezus moest ons vrij kopen door de straffen en de klappen die wij hadden moeten krijgen Zelf te dragen.

Wat een Koning!

Koning Jezus deed dit voor jou en mij!
Hoe meer ik terugdenk aan de tranen die kwamen nadat ik knock-out was, hoe meer mijn hart huilt bij de link dat ik het was die Jezus zo’n pijn deed én dat Hij die klappen toeliet…

Geef een reactie

