Slachtoffer van agressieve pestvogels…!

Jongeren zoeken naar hun identiteit.

Voor sommige jongeren is het een uitdagende speurtocht, voor anderen is het een crisis of zelfs een drama, een ‘hel’! Hier gaat het om jongeren die slachtoffer zijn, niet van kanjertijgers, maar van pestvogels! Onlangs begeleidde ik weer een jongere die dag in, dag uit op school en online getreiterd wordt. Een tiener van 14 jaar die zelf geen uitweg meer weet… Steeds zwakker staat ze in de samenleving, steeds labieler wordt ze op school.

De onzekerheid is nooit zo groot geweest.

Herkenning vond ze in een gedicht geschreven door een ervaringsdeskundige die een aantal jaren geleden zelf in zo’n crisis zat. ‘Zo voel ik mij, riep ze uit!’ Gaaf dat een tiener – die in de ogen van pestvogels niets is – zo’n ontzettend mooi haar gedicht, haar vraag, haar diepste wens kon verwoorden. Lees maar eens mee:

Een traan rolt over mijn wang,
Al die gedachtes maken mij bang,
Ik voel me verlaten en stil.
En ik weet niet meer wat ik wil.
ik voel die slagen nog tegen me aan.
Waar halen zij die agressie vandaan?
Laten wij agressie voorkomen,
Dat we ons ZELF kunnen vertonen,
Dat we van elkaar kunnen leren.
EN DAT WE ELKAAR RESPECTEREN!

Gaaf hè, dat iemand zijn pijn toch goed kan verwoorden. Pijnlijk hè, hoe ze het verwoord! Wat is het antwoord wat wij als volwassenen ze geven?!

* Tja, ik kan het antwoord wel geven, maar ik wil je uitdagen hier zelf over na te denken… Misschien durf je ‘jouw’  antwoord hieronder te plaatsen. Laten we onze jongeren wegpesten of hebben wij een antwoord op ‘hun probleem’?!

* Ben je zelf slachtoffer en zit je misschien middenin deze rottige situatie? Neem dan contact met ons op!

2 thoughts on “Slachtoffer van agressieve pestvogels…!

  1. Moeilijk ja…! Ben vroeger enorm gepest op de basisschool en ik weet hoe het je kapot kan maken.
    Maar God was altijd bij me en heeft me geholpen om sterk te worden. Nu, veel jaren later, kan ik zeggen dat ik vrij sterk in mijn schoenen sta.

    Wat ik geleerd heb… Vaak is het moeilijk hoe je moet reageren op de pesters. Maar er zijn tegewoordig allerlei trainingen voor om te leren hoe je anders kunt reageren. Daardoor wordt je zelf sterker en zal het pesten afnemen. Of als dat niet gebeurd kun je er misschien anders mee omgaan, waardoor het je minder raakt.

    Succes en sterkte!

    Onthoud: God heeft je gemaakt en Hij maakt geen fouten ;). Als anderen je het idee geven dat je stom of fout bent en niks goed kunt doen hebben zij ongelijk. Anderen hoeven je leven niet te bepalen!

    Bespreek alle dingen in je leven met God; dan baant Hij voor jou de weg – zie Spreuken 3:5-6 uit de Bijbel! (Vertrouw op de HEER met heel je hart, steun niet op eigen inzicht. Denk aan Hem bij alles wat je doet, dan baant hij voor jou de weg)

    Tip: neem contact op met Bert; hij weet vast goede trainingen die je verder kunnen helpen!

  2. by the way: ik wil niet zeggen dat je zelf de oorzaak van het pesten bent! Pesters zijn zelf verantwoordelijk voor hun daden, dat ligt niet aan jou. Maar je kunt die ander niet veranderen, wel jezelf; en daarmee kom je verder!

Geef een reactie

