95 Stellingen – M. Luther

Vandaag is het Hervormingsdag. Terug naar de bron, naar de basis, Gods Woord!
Zaterdag was ik aanwezig bij een tweetal zeer goed georganiseerde hervormingsherdenkingen in #delft. Daar ontvingen alle bezoekers een prachtig boekje met de 95 stellingen van Maarten Luther (Herziene vertaling – dus niet in het nederduits) mee. Zojuist las ik de stellingen door. Een aantal stellingen sprongen er voor mij uit. Die wil ik uiteraard met jullie delen (incl. een persoonlijke NOOT) ;-)! Een aantal anderen kon ik mij totaal niet in vinden, dus die zwijg ik maar dood…

One day bedankt!

Het boekje kun je overigens hier 95 stellingen, M. Luther in zijn geheel downloaden!
Het is uitgegeven door Stichting ‘One Day’ en mede gefinancierd door de RMU.

Stelling 6: De paus kan geen enkele schuld anders vergeven dan door te verklaren en te bekrachtigen, dat ze door God vergeven is; hij kan echter wel de schuld vergeven in die gevallen waarover hem dat recht toekomt.
“Heere, bij U is vergeving – altijd geweest! Wat een genade!!”

Gods vergeving is niet te koop!

Stelling 36: Ieder christen die oprecht berouw heeft, heeft een volkomen vergeving van straf en schuld, ook zonder aflaatbrieven.
“Gods vergeving is niet te koop… Zich op de lijdende Levensvorst geeft oprecht berouw… Daarom: Zie het Lam van God dat de zonden van de wereld wegneemt!”

Stelling 43: Men moet de christenen leren, dat wie aan een arme geeft of aan een behoeftige leent, beter doet dan wie een aflaat koopt. Want door een daad van liefde neemt de liefde toe en wordt de mens beter, maar door de aflaat wordt hij niet beter, hoogstens van wat straffen bevrijd.
“Mooi om te weten dat God bij het laatste oordeel ook zal vragen, wat heb je aan de minste van mijn broeder of zuster gedaan?! Heb je de hongerige eten gegeven, ze naakte gekleed, de gevangene bezocht?! Heb God lief boven alles, lezer(es), en je naaste als jezelf.”

Wereldse afpersingen zijn niet half zo erg…

Stelling 50: Men moet de christenen leren, dat de paus, als hij wist van de afpersingen der aflaatpredikers, liever zou willen, dat de St. Pieterskerk tot as zou verbranden dan dat die gebouwd moest worden van de huid, het vlees en het gebeente van zijn schapen.
“Vreselijk hoe kerken (ook buiten de RKK) mensen dwingen tot doneren! Arme mensen afpersen om de kerkkas te spekken. Hier is het huis van God omgetoverd tot een rovershol! Wereldse afpersingszaken zijn half niet zo erg als zulk soort machtsvertoon!”

Stelling 62: De ware schat der Kerk echter is het heilig Evangelie van de heerlijkheid en de genade van God. Maar deze schat is natuurlijk zeer gehaat, want daardoor worden de eersten tot laatsten.
“Hoe komt deze schat bij jou over? heilig Evangelie van de heerlijkheid en de genade van God? Hier buig ik voor, hier onderwerp ik mij aan, hier geef ik mijn leven voor!! Jij ook?!”

Follow Jesus!

Beeld:
Deze geschiedenis is overigens de moeite waard om eens te belezen of te bekijken.
Tip:

2 thoughts on “95 Stellingen – M. Luther

Geef een reactie

