Bert, je moet leren buigen!

Bert, je moet leren buigen! Dit ziet er niet uit…

Dat gooide een docent eens in de groep toen ik aan het conservatorium in Utrecht studeerde. Iedere les moest een andere leerling een miniconcert geven. Deze keer was ik aan de beurt.Na het concert, tijdens een daverend applaus (ik zou niet weten waarvoor) ging ik naast de piano staan en maakte ik een kleine buiging. De buiging voelde heel stijf en onnatuurlijk aan en dat viel mijn docent ook op. ‘Je geeft een mooi concert, het publiek bedankt je met een applaus en jij buigt als een giraffe die gras plukt.’

Daar sta je dan… Misschien is het goed om soms bepaalde houdingen te gaan oefenen terwijl je ze van nature niet geleerd hebt. Als je voor een groep optreed moet je kunnen buigen of je er aanleg voor hebt of niet. Ik kan mij zo voorstellen dat je dit ook doet als je de koningin begroet. Persoonlijk heb ik dit nog niet meegemaakt, al ben ik wel alvast aan het oefenen voor een mooie Trix-buiging.

De Bijbel spreekt veel over buigen en knielen voor God. Dat deden de mensen als ze tegen God gingen spreken, uit ontzag voor God. Knielen, alweer zo’n onnatuurlijke houding… Dat doe je toch niet. Het is nog irritanter als buigen. Hoe doe jij dat? Ga jij wel eens op je knieën als je tegen God spreekt? Toen Koning Jezus geboren was knielden de herders bij de kribbe neer. Het is onnatuurlijk zeker wanneer we onszelf heel wat vinden…

Weet je, als christenen moeten we echt leren knielen. Zullen we het samen tenminste een keer per dag gaan doen? Dan oefenen we gelijk in deze houding. Dat is nodig want het duurt niet lang meer of Koning Jezus komt terug! Dan zal iedereen zich buigen voor Hem. Massaal zullen alle volken neerknielen voor Hem.

Zullen we het samen gaan leren, knielen en buigen voor onze God?

Geef een reactie

