Hoera, een verzoeking!!

Het klinkt misschien gek, maar Jakobus zegt ons:

Acht het voor VREUGDE als je in verzoekingen terecht komt.

Hoe blij wordt jij van een verzoeking? Jakobus vindt die verzoeking vast erg naar, maar hij is gericht op het resultaat. Je zegt ook niet ‘Bale, we krijgen ons eerste kindje!’ Nee, al kost het energie, pijn, bloed en nog veel meer, je bent er blij mee dat het kindje zal gaan komen!

Daarom zegt Jakobus: Laat er vreugde in je hart zijn als je in verzoekingen terecht komt. Dit is een beproeving van het geloof en dat brengt volharding teweeg! En, laat ik dat er nog bij vermelden, als iemand in de verzoeking wijsheid nodig heeft, laat hij het aan God vragen. Hij zal het overvloedig geven. Laat hij er in geloof om vragen, zonder te twijfelen. Het uiteindelijke resultaat is: Zalig is de man die verzoekingen verdraagt! Zalig zijn = mooi hè!

Verzocht door God?
Sommige mensen denken dat ze door God verzocht worden in hun leven. Dit is meer dan klinkklare onzin, dit is een leugen. Jakobus zegt ons: Laat niemand zeggen dat hij door God verzocht wordt, want God kan niet verzocht worden en Hij verzoekt niemand. Een mens wordt verzocht als hij door zijn eigen begeerte wordt meegesleurd en verlokt. Aha! Dus het ligt aan mijn eigen begeerte.
Ja, het is zo. De begeerten die vanuit mijzelf opkomen zijn fout. Soms kan ik niets anders als me eraan overgeven. Ik wordt als het ware meegesleurd of ik wil of niet. De andere keer werkt die begeerte weer anders. Dan wordt ik gelokt. Als een duif naar zijn hok gelokt wordt met een beetje voer, zo wordt ik door mijn begeerte verleid om zonde te gaan doen. Dat zegt Jakobus ons ook: Wanneer de begeerte bevrucht is baart ze zonde en de zonde baart de dood. Over een ‘zware’ bevalling gesproken… Als de begeerte je wel bevalt en je hierin meegaat, dan baar je zonde. En als de zonde in je volgroeid is baart het de dood.

Let op, zo’n verzoeking komt dus bij jou vandaan en dus niet bij God. Alleen het goede komt van boven, bij de Vader vandaan!

Geen woorden maar…!
Hoe kun je voorkomen dat je door verzoekingen meegesleurd of gelokt wordt? Jakobus zegt het ons: ‘Leg daarom af alle vuilheid en elke uitwas van slechtheid en ontvang met zachtmoedigheid het in u geplante Woord, dat uw zielen zalig kan maken.’ Mooi hè! Afleggen, Uittrekken. Wegdoen!!

Ennuh, zegt Jakobus ons nog: Wees wel daders van het Woord en niet alleen hoorders. Hij kent mij en jou denk ik. Zeggen en doen is nog een groot verschil. Maar, wat wil God dan dat we doen?
Zuivere en onbevlekte godsdienst voor God en de Vader is dit: wezen en weduwen bezoeken en jezelf onbevlekt bewaren van de wereld! Niet simpel, maar ook hiervoor geldt de oproep van God: Als je wijsheid tekort komt, kom dan maar bij Mij en Ik zal het je zeker geven!

One thought on “Hoera, een verzoeking!!

Geef een reactie

