Kon ik mijn leven maar over doen…

Als mensen terugkijken op hun leven hoor je vaak de opmerking:

‘Als ik het over kon doen had ik het anders gedaan’.

Onderzoek wijst uit dat 90% van de mensen niet meer zouden beginnen met roken en ruim 50% voor een totaal ander beroep zouden kiezen als ze de kans kregen hun leven opnieuw te beginnen.

Onlangs is mijn oma overleden. Zelfs op haar sterfbed dacht ze nog aan de ander. Toch verzuchtte ze, toen haar levensloop voorbij flitste: ‘Waar ben ik allemaal mee bezig geweest.‘ Zo herinner ik mij de steen van Oskar Schindler dat in Yad Vashem staat.

In WO II redde hij meer dan 1200 joden van een gruwelijke dood. Hij kocht voor diamanten en veel geld mensen vrij om in zijn kamp te blijven werken, waar ze goed behandeld werden.

Aan het einde van de oorlog barste hij in tranen uit en riep: ‘Waarom heb ik mijn auto niet weggedaan, dan had ik nog meer mensen in vrijheid kunnen brengen!’ Treffend, niet?!

Ons aller leven vliegt voorbij. Mag ik eens vragen: waar zijn we mee bezig? Wat heeft onze hoogste prioriteit? Waar investeren we onze tijd en middelen in? Gaat al uw liefde naar Christus en uw medemens, of houden we teveel van onszelf? Werken we voor schatten die vergaan of voor schatten die straks in de hemel klaar zullen staan?

Willen we zielen bereiken met het Evangelie? Doe dat dan nu! Gods Woord draagt ons niet op dingen uit te stellen tot morgen. Gods Woord draagt ons op HEDEN verandering aan te brengen. Wees niet bezorgd, maar zoek nu het Koninkrijk van God en alle andere dingen zullen u toegeworpen worden!

Stel dat u uw leven over kunt doen… Wat zou u anders doen? Verander dat vandaag! De rijke jongeling kreeg de opdracht om alles wat hij had te verkopen en de opbrengst weg te geven… Hij ging bedroeft huiswaarts. Hoe is dit in onze situatie? Zullen we straks met een veelvoud van de tranen van Schindler uiroepen: ‘had ik maar!’? Wat zou het mooi zijn als we later terug mogen kijken en denken:

‘Als ik het nog eens over zou kunnen doen, dan zal ik hetzelfde doen als toen!’

Geef een reactie

